Forum

Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: WP på en virtuell server, problem med uppladdning av media etc (Tråden har markerats som löst)

Ny medlem
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

WP på en virtuell server, problem med uppladdning av media etc

Hej!

Jag är helt ny här och hoppas på kloka råd! :-)

Har installerat senaste versionen av WP på ett litet webbhotell med virtuell server. Webbhotellet kan inte ge support i denna fråga, tyvärr. Installationen ligger på en subdomän, där jag måste logga in med ett annat FTP-konto än det FTP-konto huvuddomänen har. Jag vet inte varför.

Alla uppgifter i wp-config etc är adekvata. Det som händer är att jag inte kan ladda upp media, inte kan installera eller avinstallera tillägg via WP utan får göra det manuellt. Aktivera och inaktivera tilläggen går bra men inte i alla tillägg. WP verkar helt enkelt inte hitta sökvägarna?

Skapade en fil med hjälp av PHP-info men är helt rudis på att läsa vad som kan vara problemet. Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få av de som kan detta ämne och kan mejla över pdf-filen med PHP-infon till den som vill se den.

Är det något fel i inställningarna? Vad och vad måste jag isåfall ändra eller göra?

Förvirrade hälsningar
    Henbrag

Medlem
    Tack
    0
    Tackad 1 gång i 1 inlägg
    Låter som det är trassel med filrättigheterna. Får du något felmeddelande när du försöker installera eller frågar den efter FTP uppgifter?

Ny medlem
    Tack
    0
    Hej!

Nej, inga felmeddelanden vid själva installationen. Har testat att radera hela installationen, radera databasen, skapa ny databas och installera igen. Samma problem.

Medlem
    Tack
    0
    Tackad 1 gång i 1 inlägg
    Tänkte om du får ett meddelande när du försöker installera ett tillägg via WordPress, alltså inte vid själva installationen av WordPress. Eller finns inte alternativet att installera ett tillägg ens tillgängligt?

Ny medlem
    Tack
    0
    Hej igen! :-)

Alla funktioner för att installera eller avinstallera tillägg finns men funkar inte. Däremot dyker tilläggen upp när jag laddar upp dem manuellt via FTP men de går inte att avinstallera. Samma när jag försöker ladda upp media. Mappen uploads är skapad men WP "hittar" den inte, inte ens om jag laddar upp t ex bildfiler manuellt via FTP.

Den absoluta sökvägen i WP är "/web/se/test.skepparens.se"
    Kanske skulle det gå att ändra till den relativa sökvägen "/" i stället? Men var gör man det i så fall?

Tacksam för alla råd! :-)

Medlem
    Tack
    0
    Tackad 1 gång i 1 inlägg
    Hallå där,

Tror som sagt fortfarande det har med rättigheter att göra, framförallt på mappen wp-content/. Kanske låter tjatig, men vad får du för felmeddelande när du försöker installera ett tillägg? Man brukar mötas av en sida som ber en fylla i FTP uppgifter eller så får man ett felmeddelande när man försöker installera ett tillägg.

Ny medlem
    Tack
    0
    God eftermiddag!

Rättigheterna går inte att ändra. Webbhotellet har äntligen föreslagit något men det handlar om PHP-anrop i wp-config. Felmeddelandet vid försök till radering av tillägg är en begäran om FTP-uppgifter, vid installation samma sak. När jag då anger rätt FTP-uppgifter, så meddelas att användarnamn/lösenord är felaktigt. Varje gång. Tröttsamt. :/

Medlem
    Tack
    0
    Tackad 1 gång i 1 inlägg
    Rättigheterna borde gå att ändra, det kan man göra direkt från en FTP-klient oftast.

Vet inte om du har fått till det med hjälp av deras support, men finns några parametrar du kan använda i wp-config.php för att ställa in vilken metod som ska användas. Kika på http://codex.wordpress.org/Editing_w...rade_Constants . Finns bl.a. inställningar för sökväg samt möjlighet att tvinga en metod.

Vet att ett svenskt större webbhotell rekommenderade följande värden i wp-config.php för att tvinga fram en direkt skrivning vid uppdatering istället för att WP ska fråga efter FTP uppgifter. Kan vara värt ett försök.

Kod:
    define( 'FS_METHOD', 'direct' );
    define( 'FS_CHMOD_DIR', 0755 );
    define( 'FS_CHMOD_FILE', 0644 );
    I övrigt känns det svårt att rekommendera dig en lösning innan man vet mer om webbhotellet och den miljö som sidan driftas i.

Ny medlem
    Tack
    0

Enkel lösning på ett icke-problem

Citat Ursprungligen postat av Hantrick Visa inlägg
    Rättigheterna borde gå att ändra, det kan man göra direkt från en FTP-klient oftast.

Vet inte om du har fått till det med hjälp av deras support, men finns några parametrar du kan använda i wp-config.php för att ställa in vilken metod som ska användas. Kika på http://codex.wordpress.org/Editing_w...rade_Constants . Finns bl.a. inställningar för sökväg samt möjlighet att tvinga en metod.

Vet att ett svenskt större webbhotell rekommenderade följande värden i wp-config.php för att tvinga fram en direkt skrivning vid uppdatering istället för att WP ska fråga efter FTP uppgifter. Kan vara värt ett försök.

Kod:
    define( 'FS_METHOD', 'direct' );
    define( 'FS_CHMOD_DIR', 0755 );
    define( 'FS_CHMOD_FILE', 0644 );
    I övrigt känns det svårt att rekommendera dig en lösning innan man vet mer om webbhotellet och den miljö som sidan driftas i.
    Hej och tack för all hjälp! Det visade sig att det lilla webbhotellet givit mig fel FTP-uppgifter. Jättekul. Höll på i många arbetsdagar för att lösa detta icke-problem. Har lust att skicka räkningen till webbhotellet.

Tack än en gång!

Medlem
    Tack
    0
    Tackad 1 gång i 1 inlägg
    Härligt att det löste sig till slut iallafall.

Markera gärna tråden som löst (instruktioner hittar du här)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Dela/Bokmärk

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •