Forum

Resultat 1 till 5 av 5
    Medlem
    Tack
    0
    Tackad 1 gång i 1 inlägg

Får in /index.php/ i min url

Hej hej,

Jag har en del hemsidor och skulle väl kunna påstå att jag är ganska flexibel och kunnig inom wordpress. Men nu händer det något jag borde kunna, känner jag, men det blir fel.

Jag bytte url till min hemsida, laddade upp temat jag använt, alla plugin och exportfilen drog jag över.

Jag skulle ändra permalänkar då jag hade /?p=siffror. Jag ändrade till "Anpassad struktur" och fyllde i "/%postname%/".

När jag kollar på en sida (page) ser jag att jag kan byta url som jag vill det står "min-url.se/h1". När jag uppdaterat och sparat klickar jag på "visa sida". Men då kommer jag till en felsida. Sen provade jag "min-url.se/index.php/h1" och det fungerade.

Varför får jag in /index.php/ ?

Kan lägga till att om jag klickar på en menyrad kommer jag till min-url.se/h1 och får inte med /index.php/

Tacksam för svar!

Medlem
    Tack
    0
    Tackad 1 gång i 1 inlägg
    Hallå där,

Skulle gissa på att det är fel på omskrivningsreglerna. Kan det vara så att du kör nginx som webbserver?

Medlem
    Tack
    0
    Tackad 1 gång i 1 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Hantrick Visa inlägg
    Hallå där,

Skulle gissa på att det är fel på omskrivningsreglerna. Kan det vara så att du kör nginx som webbserver?
    Har inte hört talas om det förut, så antar att svaret är nej. Hur vet jag det?

Medlem
    Tack
    0
    Tackad 1 gång i 1 inlägg
    Hyr du ett webbhotell? Det gäller oftast om du har en egen server och har gjort installationen själv som man använder nginx då det ofta kan upplevas som snabbare än andra webbservrar.

Vet du om webbhotellet är Windows eller Linux? Är du osäker kan du gärna lägga in adressen så kan jag hjälpa till att kika (skicka via PM om du vill hålla den privat).

Medlem
    Tack
    0
    Tackad 1 gång i 1 inlägg
    Efter lite diskussion via PM så är vi nu lösningen på spåren. Det är ett webbhotell med Windows-servrar som används och ett försök görs nu att byta över till Unix som även webbhotellet själva rekommenderar för just WordPress.

Fick en fråga via PM varför /index.php/ syns i mitten av adressen och inte i slutet som så brukar i andra system. Svaret på det är att det alltid finns med bara det att det göms med hjälp om omskrivningsregler (rewrite rules). Dessa omskrivningsregler skickar allt som inte matchar en riktig fil i din webbkatalog till index.php för att WordPress sedan ska hantera den. En adress som doman.se/undersida hanteras av WordPress som doman.se/index.php med en parameter som är /undersida.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Dela/Bokmärk

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •