Forum

Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Child-Teman?

Medlem
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Child-Teman?

Försökt läsa mig till, men får inte 100 koll på det...

Använder mig av Twenty Eleven och har gjort en del små modifieringar (försökt få bort sökruta, dock inte lyckats, tagit bort "Powered by WordPress" m.m.) och mer kommer nog.

Dock står det lite "överallt" att man ska göra ändringarna i ett "Child-Theme"

Men i de instruktionerna jag hittar så får jag inte riktigt koll på det hela...ska man kopiera alla filerna i Temats katalog, eller ska man köra nån variant med @import - biten?
    Hur gör jag då ändringarna? Funkar det direkt från kontrollpanelen?

/Jocce
    Senast redigerat av Jocce den 2012-10-08 klockan 20:47.

Ny medlem Mirres avatar
    Tack
    1

Hilfe

Kanske kan denna sidan vara något för dig:

http://theme.fm/2011/07/how-to-creat...ty-eleven-791/

Medlem
    Tack
    0
    Just den sidan har jag inte sett, men den förklarar på ungefär samma sätt som de andra.

Förstår principerna, men inte helt ändå.

Ta t.ex. om det finns en bit i koden som jag vill ha bort helt (t.ex. sökrutan), hur lyckas jag med det i Child-temat?

/Jocce

Ny medlem Mirres avatar
    Tack
    1
    När du har gjort ett child theme så läser Wordpress filerna från det temat i första hand.

Om du vill göra en ändring, t.ex. ta bort sökrutan, så måste du lokalisera i vilken fil den ligger i Twenty Eleven, kopiera den filen och lägga den i ditt child theme och DÄR ta bort rätt kod. Om du har lagt exempelvis category.php i ditt child theme så kommer Wordpress att använda sig av den istället för den category.php som ligger i Twenty Eleven.

Du kopierar alltså bara över de filerna du vill ändra i. Om Wordpress inte hittar en header.php i ditt child theme så körs den header.php som ligger i Twenty Eleven.

Detta gör att alla dina ändringar ligger för sig och inte skrivs över när du uppdaterar Twent Elewen.

Hoppas detta hjälpte!?

/Mirre

Medlem
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Mirre Visa inlägg
    När du har gjort ett child theme så läser Wordpress filerna från det temat i första hand.

Om du vill göra en ändring, t.ex. ta bort sökrutan, så måste du lokalisera i vilken fil den ligger i Twenty Eleven, kopiera den filen och lägga den i ditt child theme och DÄR ta bort rätt kod. Om du har lagt exempelvis category.php i ditt child theme så kommer Wordpress att använda sig av den istället för den category.php som ligger i Twenty Eleven.

Du kopierar alltså bara över de filerna du vill ändra i. Om Wordpress inte hittar en header.php i ditt child theme så körs den header.php som ligger i Twenty Eleven.

Detta gör att alla dina ändringar ligger för sig och inte skrivs över när du uppdaterar Twent Elewen.

Hoppas detta hjälpte!?

/Mirre
    Tack, lite så jag misstänkte!

Dock så står det överallt om det här med att man bara skall skriva @import biten, men det kanske bara fungerar om man skall göra tillägg/ändra befintligt, inte ta bort....?

Då kopierar jag över filerna och kollar hur det blir

/Jocce

Medlem
    Tack
    0
    Ignorera..fick det att fungera...

/Jocce
    Senast redigerat av Jocce den 2012-10-11 klockan 11:10.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Dela/Bokmärk

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •